CIO van TomTom over cybersecurity en data-analyse

21-03-2017

TomTom is een goed voorbeeld van de verwezenlijking van de digitale transformatie. Christiaan De Backer, chief information officer (CIO) bij het navigatiebedrijf, vertelt over de cultuur die daarvoor nodig is. ‘Het zit in de mens om vooruitgang te omarmen.’

TomTom introduceerde begin deze eeuw de bekende ‘routekastjes’ voor op het dashboard. Maar inmiddels heeft TomTom meer consumentenproducten, zoals sporthorloges en actiecamera’s, en concentreert het bedrijf zich steeds meer op de ontwikkeling van softwaretoepassingen op het gebied van locatiebepaling en mobiliteit.

Digitale transformatie is noodzaak
De Backer: ‘Die transformatie is vrij natuurlijk verlopen. Bij het ontstaan van TomTom was eigenlijk al duidelijk dat we het met één product niet zouden redden. In deze tijd is een digitale transformatie ook een noodzaak. Als je daar als bedrijf nu niet mee bezig bent, overleef je het op den duur niet. En als je denkt dat het in jouw sector niet zo’n vaart loopt, is de kans nog het grootst dat je het niet redt.’

De klant altijd centraal
‘Je moet daar ook niet angstig mee omgaan’, vervolgt De Backer. ‘Ik zie in de digitalisering vooral mogelijkheden. Het creëert een raamwerk waarin je je bedrijfsvoering opnieuw kunt uitvinden en dat je ertoe dwingt na te denken over nieuwe diensten en producten. Waarbij de klant altijd centraal staat. Dit is iets wat ik ook zie als een positieve ontwikkeling in de digitale wereld: inmiddels gebruiken we technologie om nieuwe en betere diensten naar de klant te brengen.’

Innovatieve cultuur
‘Om die transformatie te kunnen maken, is een juiste innovatieve cultuur binnen een bedrijf nodig. Je moet innovatie toelaten en accepteren dat niet alle ideeën een succes worden. Kijk ook wat er in andere industrieën gebeurt en leer daarvan. Het werken met scenario’s vind ik ook erg belangrijk. Op die manier verklein je de kans op verrassingen, zonder overigens te weten welk scenario het juiste is.’

Lees meer 'Van navigatiekastje tot slimme ruitenwissers'

Lees het gehele magazine 'Inzake' maart 2017 van PwC

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie