29-07-2015
29-07-2015

FIFA heeft NU een Internal Audit nodig

De door schandalen geplaagde organisatie FIFA lijkt een zee van rode waarschuwingsvlaggen te negeren. Waarschuwingen betreffende internal audit.

IIA Global President Richard Chambers schreef hierover een uitgebreide blog voor de Internal Auditor. Daarin trapt hij af met het feit dat twee door het algemene publiek geliefde merken zich ook in het debat mengen.

Op 9 juli 2015 schreef Coca-Cola (als sponsor van FIFA) een brief waarin het bedrijf FIFA aanspoort om de bedrijfsvoering door een onafhankelijke derde partij te laten doornemen. Op 17 juli volgde McDonald's, met de stelling dat ze menen dat "de interne controles en compliancecultuur van FIFA strijdig zijn met de verwachtingen die McDonald's heeft van haar businesspartners over de gehele wereld".

De mening van Chambers is duidelijk: de IAF van FIFA is niet effectief (geweest), onder andere door de verantwoordelijkheid voor risicomanagement, het interne controlesysteem, internal audit en compliance onder te brengen in één functie. Deze functie was bovendien onjuist gepositioneerd, namelijk onder Finance en Juridische zaken. Er missen dus twee belangrijke onderdelen in de internal auditstructuur van de organisatie: 1. een internal audit charter die in overeenstemming is met de Definitie van Internal Auditing, de Ethische Gedragscode en de Standaarden en 2. een CAE.

Lees hier de gehele blog FIFA Needs Internal Audit Now op de website van de Internal Auditor.

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie