HEINEKEN wint Internal Audit Innovation Award 2019

15-11-2019

Met de pitch over het auditen van human rights mocht HEINEKEN zich winnaar van de vijfde editie van de Internal Audit Innovation Award 2019 noemen. Met behulp van relevante interne data geeft het auditteam inzicht in human-right-risico’s. De jury vond het type audit gericht op reputational risks en de aanpak hiervan “echt vernieuwend”. In 2018 won HEINEKEN eveneens de award met de inzet van Robotic Process Automation en data-analyse voor betere fraudedetectie.

De Internal Audit Innovation Award (IAIA) is in het leven geroepen door Protiviti in samenwerking met IIA Nederland, vanuit de ambitie om internal audit als vakgebied verder te helpen. Op het kantoor van Protiviti presenteerden donderdag 14 november Dela, HEINEKEN, KLM, Gemeente Rotterdam en EY hun innovatieve aanpak binnen de Internal Audit. HEINEKEN deed mee met twee inzendingen. Iedere deelnemer kreeg 10 minuten de tijd om het innovatieve auditidee te pitchen aan een 4-koppige jury bestaande uit Jantien Heimel (IIA), Brigitte de Vries (Staedion), Tjakko de Boer (Protiviti) en Peter Hartog (IIA).

Waarde toevoegen en efficiency

De jury beoordeelde de concepten op innovatiekracht en creativiteit, relevantie voor de internal audit beroepsgroep en bruikbaarheid voor andere auditfuncties. “Het was goed te zien dat bij alle deelnemende teams de focus ligt op waarde toevoegen en efficiency van de auditfunctie”, zegt jurylid Jantien Heimel van IIA Nederland.  “Een dikke pluim ook voor EY en het andere team van HEINEKEN. Beide organisaties benutten data om verbeterde assurance in de toekomst te kunnen geven.”

Agile auditen en userstories

Dela beet het spits af met een pitch over agile auditen waarbij userstories centraal staan. In samenwerking met en door de bril van het management bepalen zij welke onderzoeken er opgepakt worden. Met deze nieuwe aanpak heeft het auditteam van Dela het aantal audits per jaar van 18 naar 36 kunnen verhogen. “Omdat onze auditvraag specifieker is, is het onderzoek kleiner, maar wel veel relevanter.” Daarnaast heeft Dela ervoor gekozen om storytelling, visualisaties en sketches in te zetten om de adviezen toegankelijker te maken.

Fraude-alertheid

Gemeente Rotterdam wilde de fraude-alertheid onder ambtenaren vergroten. Het auditteam presenteerde een aanpak waarin verschillende middelen werden ingezet. “Want”, zo zegt het team, “de audit is niet klaar als het rapport af is, dat is slechts het startsein.” Dus werd er naast een fraudescan, een seminar tijdens het Fraudefilmfestival gehouden en ontwikkelde de auditafdeling een video over mogelijke signalen van fraude. De gemeente bereikte met haar aanpak 1200 ambtenaren.

Plannigstool gebaseerd op skills

De auditafdeling van de KLM heeft zichzelf veel tijd bespaard door een webbased audit planningstool te ontwikkelen. Het innovatieve van de tool zit in het gebruik van profielen inclusief skills. Elke auditor heeft zijn eigen profiel waarin zijn of haar kerncompetenties zijn opgenomen. Zo kan de planner de perfecte match tussen auditor en auditonderzoek maken. De planningstool heeft de planners een enorme tijdsbesparing opgeleverd. Bovendien is de informatie realtime beschikbaar en hoeft er niet langer na elke wijziging een nieuw excelbestand te worden gemaild.

Predictive scoping

Een stagiair van EY merkte op dat er veel terugkerende en daarmee repeterende audits zijn. Het auditteam haakte hierop in en besloot de data van 5 jaar in een database te vatten. Met deze historische gegevens bouwde het team een model om de waarschijnlijkheid dat een risico zich voordoet te kunnen voospellen. Met deze ‘predictive scoping’ hoopt EY in de toekomst een aanzienlijke tijdsbesparing te realiseren. 

Human rights auditing

De twee teams van HEINEKEN sloten de pitchronde af. Te beginnen met de presentatie over het auditen van human rights. Heineken benoemt dat dit geen ver-van-ons-bed-show is, maar overal speelt. De jury koos unaniem voor HEINEKEN vanwege de combinatie van hard en soft controls. Met de RPA-tool in gebruik kan tot maar liefst 90% van alle ingediende declaraties worden bekeken, in vergelijking met slechts 10% toen dit nog handmatig gebeurde. De data bieden waardevolle informatie voor strategische besluitvorming en helpen de auditor andersoortige gesprekken aan te gaan. Bijvoorbeeld over gezondheid en veiligheid wanneer je over reistijdendata van chauffeurs beschikt. Ook verschillen in salarissen worden bekeken op basis van geslacht, demografie en/of functie om het gesprek aan te kunnen gaan over ‘fair wages’.   

Continue monitoring en auditing

De tweede inzending van HEINEKEN en de laatste pitch deze middag ging over information security. Het innovatieve karakter zat ook hier in het slim toepassen van data, waardoor er een beter overzicht ontstaat. Met deze vernieuwde aanpak van continue monitoring en auditing realiseert HEINEKEN naast een flinke tijdsbesparing en co2-reductie, vooral een verbeterde assurance daar waar het nodig is op dát moment. 

Op 9 december bij de jaarafsluiting van IIA Nederland, die ook in het teken staat van innovatie en vooruitgang, mag het team de award in ontvangst nemen.

Op de foto staat het winnende team te midden van de juryleden. Vlnr: Peter Hartog (IIA), Tjakko de Boer (Protiviti), Kaj Russchenberg (HEINEKEN), Jan Joost Bierhoff (HEINEKEN), An Lu Shen (HEINEKEN), Lucas Boreel (HEINEKEN), Patrick Dundon (HEINEKEN), Jantien Heimel (IIA) en Brigitte de Vries (Staedion).

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie