Innovatie: business as usual

08-06-2018

Ben Tiggelaar: de menselijke kant van innovatie

Hoe je ruim 600 mensen in beweging krijgt? Zet Ben Tiggelaar voor een volle zaal. Hij zorgde elke vijf minuten voor een muzikaal intermezzo en liet iedereen dansen. Tiggelaar sprak tijdens het IIA Congres 2018 over de menselijke kant van innovatie. 

“Wordt verandering business as usual?” is een van de vragen de Tiggelaar stelt. Want als dat het geval is, dan is het wel degelijk iets waar we ons als Internal Auditor nú mee bezig moeten houden. 

Voorbijgaande concurrentievoordelen

Als we het hebben over innovatie, is het belangrijk ons te realiseren dat duurzaam concurrentievoordeel niet meer bestaat. De “wet” van Michael Porter gaat niet meer op. In deze tijd gaan ontwikkelingen razendsnel. Tiggelaar spreekt daarom over voorbijgaande concurrentievoordelen. En dat is waar 99% van de bedrijven mee te maken heeft. Wat nu werkt, kan volgend jaar anders zijn. Kortom, verandering is business as usual.

Zo veranderde de komst van de iPad de gevestigde orde op het vlak van pc’s. “Ga eens na, hoeveel van de functionaliteiten van Microsoft gebruik je nu echt? De drang om producten steeds iets beter te maken is groot. Zo groot dat je uiteindelijk meer maakt dan de klant nodig heeft. De iPad was een disruptieve innovatie. We halen het toetsenbord eraf, plaatsen er een mindere processor in en voila: de iPad was geboren.” En wat een megasucces werd het. 

Innovatief vermogen binnenhalen

Bij innoveren gaat het erom om sneller te leren van je klanten dan de rest. Dat innovatieve vermogen kun je op verschillende manier binnen halen. Investeer bijvoorbeeld in bestaande start ups, maar laat hen het werk doen. Of ga al in een vroeg stadium – en niet pas als je denkt dat het product 100% oké is - in gesprek met je klanten. Tesla is hier sterk in. Want je denkt dat je het allemaal wel weet, totdat de klant zelf zijn mening erover geeft. Een derde optie is om het innovatieve vermogen intern te ontwikkelen. Bijvoorbeeld met het rollenspel Destroy Your Business, waarin een groep medewerkers die ontslagen is een eigen bedrijf starten. Hun doel: de vorige werkgever kapot maken door als concurrent een nog betere business op te zetten. Op deze wijze kom je als organisatie tot verrassende inzichten!

Succes behalen met innoveren

Google deed intern een groot onderzoek en kwam er achter dat de belangrijkste driver om innovatief te zijn psychologische veiligheid is. Dat een medewerker afwijkende dingen kan zeggen zonder zich opgelaten te voelen. Ook al weet je maar 15%, je weet dat collega’s het aanvullen. Als die veilige sfeer er niet is, wordt het heel lastig om te innoveren. Dit sluit aan bij onderzoek van Henk Volberda dat Tiggelaar eerder aanhaalde en uitwijst dat het succes van een innovatie voor 75% wordt bepaald door menselijke factoren. Denk aan goed leiderschap, verandermanagement en snappen hoe innovatie werkt. 

Praktisch: doe wat je leuk vindt

Tiggelaar geeft tot slot een praktisch stappenplan dat iedereen zal helpen. Bedenk ten eerste wat je ontwikkeldoel is en ga dan na welk gedrag je moet vertonen om dat voor elkaar te krijgen. Kies voor gedrag dat je leuk vindt. Als je iets alleen doet omdat het belangrijk is, haak je eerder af. En zorg voor een omgeving die dat gewenste gedrag makkelijker maakt. Focus op het leren, maak een plan met onderscheid tussen feiten en aannames, test je aannames vervolgens op tijd – en dus niet in de laatste fase! - en zorg dat je een levensvatbare aanpak hebt voor de tijd en het geld op is.

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie