Internal auditor: breek met routines!

19-06-2017

“Kinderen spelen geen accountant, ze spelen doktertje of brandweerman. Welk kind of welke jongere wil er nu auditor worden? Maar wacht, waar ligt dat aan? Niet aan het beroep, u weet dat er zich best spannende situaties kunnen voordoen. Het ligt aan de (on)bekendheid van uw vak. Auditors, doe je best: Verras, Verander en Verover.” René Boender weet precies hoe het zit. In zijn energieke presentatie over Generatie Z tijdens het IIA Congres 2017 spreekt hij enthousiast over allerlei zaken die ‘de jeugd’ beweegt en hoe het vakgebied internal audit hier het best op kan inspelen om er zijn voordeel mee te behalen.

Boender: “Er zijn steeds minder echte journalisten. Maximaal tweehonderd in Nederland. Echter, steeds méér mensen dénken dat ze journalist zijn. Sommige mensen trappen daar in, andere mensen weten dat ze bij de bron moeten zijn. Zoals bij de auditor. Die werkt namelijk al veel met het MVO van de toekomst: Moreel Verantwoord Ondernemen. Er zijn immers drie voorwaarden, drie dingen die je nodig hebt om een goede auditor te zijn: intelligentie, energie en integriteit. Als is de leugen nog zo snel, de auditor achterhaalt hem wel.

Daarnaast is het wel van belang om als auditor beter te worden in het intuïtief besluiten nemen. Dat voelt niet passend bij het beroep, waar het vaak draait om regeltjes, maar ook in ons vak worden beslissingen vaak in de rechterhelft van het brein genomen, de kant die wordt geassocieerd met creativiteit, waar de linkerhersenhelft staat voor logica. Je moet emotioneler in het vak durven staan. Breken met routines. Trotser worden op je vak. ROI staat niet langer voor Return on Investment, maar voor Return on Involvement, voor Return on Ideas. Het vertrouwen in het auditvak neemt toe. Zo moet je er zelf ook in staan. Draag uit dat je vertrouwen hebt in je vak en je werk.

Wil je als auditor echt het verschil maken? Stand out in the crowd. Zorg ervoor dat je gehoord wordt. Hoe? Je moet anders communiceren voor een ander gehoor. Wie luistert er nog naar de veiligheidsinstructies in het vliegtuig? Je denkt dat je ze wel kent. Maar wat nou als de stewardess zegt: “Wanneer de luchtdruk wegvalt, plaats dan het zuurstofmasker om uw hoofd. Wanneer u reist met een kind, plaats het masker dan eerst om uw eigen hoofd en vervolgens om die van uw kind. Reist u met twee kinderen, plaats het masker dan eerst om uw eigen hoofd en daarna om die van uw favoriete kind.” Verras, Verander en Verover. Zorg voor een ander framework. Eis je zendtijd op.

Om aansprekender te communiceren, zoals bijvoorbeeld visueel communiceren, kun je goed de hulp inroepen van je (klein)kinderen. Zij zijn niet alleen kenmerkend voor de doelgroep die je wilt aanspreken om het vakgebied internal audit in een positief spotlight te plaatsen, maar hebben ook een aangeboren handigheid met nieuwe communicatie. Oftewel, communicatie die gebruikmaakt van ‘snacky’ headers, communicatie die zijn kleur aanpast. En dan niet zoals een kameleon die opgaat in zijn omgeving, maar juist de complementaire kleur pakt om op te vallen. Communicatie, maak er een spel van. Je moet verleiden om aandacht te krijgen. En dan je boodschap inkoppen. De inhoud van je auditrapporten is al goed, maar met de headlines moet je mensen naar deze content leiden."

René Boender heeft zijn presentatie niet beschikbaar gesteld voor publicatie

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie