Personal branding voor internal auditors

11-06-2018

“Zorg dat je geen spijt krijgt van kansen die je niet durfde te pakken,” vertelt Jocelyn Rebbens ons op het IIA Congres 2018 tijdens haar workshop Personal Branding. “Je moet er wél echt voor willen gaan, want zonder je volledige inzet kom je er niet: ‘If you don’t love your work, how do you expect the consumer to fall in love with your brand?’”

Een personal brand werkt voor je... of tegen je. Hoe wil je dat mensen je zien? Wat deel je? Stel je voor dat jouw foto met jouw naam erbij op een levensgroot reclamebord komt te staan. Wat voor foto kies je dan? Laat je een vakantiefoto zien, of toch die zakelijke foto die op LinkedIn staat?

Over LinkedIn gesproken, hoe recent is jouw profielfoto eigenlijk? Geef jij wel zo goed mogelijk weer wie jij bent? Op LinkedIn kun je hier goed de persoonlijke samenvatting voor gebruiken: zet hier neer wie jij bent als persoon, waar je steengoed in bent, wat je leuk vindt, wat je drijft, enzovoort. Vertel op deze plek niet wat voor werk je doet bij je huidige werkgever (daar is een andere plek voor), maar stel hier echt jouw persoonlijkheid tentoon. Waarom is dit belangrijk? Op papier kan iemand nog zo’n goede match zijn, maar je wilt toch dat het persoonlijk ook klikt.

Start met de 3 i’s

Een goed stappenplan om te starten met personal branding draait om de 3 i’s: IK, Imago en Impact.

IK: Wat is jouw identiteit? Waar sta jij voor? Over welke unieke eigenschappen beschik je? Met welke vijf persoonlijke waarden zou jij jezelf omschrijven? Ben jij authentiek, creatief, dankbaar, dienstbaar, eerlijk, open, gesloten, enthousiast, moedig, loyaal, warm, koel, integer, humoristisch, gepassioneerd, prestatiegericht, collegiaal, zorgzaam, intelligent, bijdehand? Wie ben jij als persoon?

Imago: Met welke vijf persoonlijke waarden zouden jouw collega’s jouw beschrijven? En jouw familieleden? En jouw vrienden? Zijn er veel overeenkomsten, of juist niet? Is de indruk die anderen van je hebben consistent? Valt hier een bepaald imago uit te distilleren? Met deze informatie kun jij je imago in kaart brengen en in lijn brengen met je identiteit. Zo kun je je personal brand nog beter maken.

Impact: We ‘branden’ onszelf altijd en overal. Ben jij je van je ‘brand’ bewust? Deze steward laat zien dat je hetzelfde werk op een andere manier kunt doen, waardoor je ineens meer impact hebt. Hoe kun jij jouw werk op een andere manier doen door dicht bij jezelf te blijven?

Ook een eerste indruk heeft een bepaalde impact. Vertrouwen is hierin een sleutelwoord: Jezelf zijn is betrouwbaar zijn. Want als je iemand anders ‘speelt’, ben je dus eigenlijk minder te vertrouwen. Vooral introverten vinden dit wel eens lastig, zij laten zichzelf minder snel zien, dus dan kunnen ze net buiten de boot vallen. Durf dan wel voor die tweede kans te gaan. Laat jezelf nogmaals zien. Jouw personal brand bestaat namelijk niet alleen online.

Je online identiteit is echter wel een goed begin. Neem daarom eens een kijkje op mijnonlineidentiteit.nl.

Op vrijdag 28 september geeft Jocelyn Rebbens bij de IIA Academy een uitgebreide workshop personal branding voor internal auditors, waarin je interactief aan de slag gaat met je personal brand.

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 105F
1101 AA Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie