Auditor redt de wereld in 3 stappen
“De internal auditor bepaalt of er een duurzame toekomst zal zijn of niet. Ja, jullie bepalen meer de toekomst dan jullie zelf denken: Internal Auditor - because freaking miracle worker is not an official job title.” Leen Zevenbergen spreekt tijdens zijn presentatie ‘De toekomst-rol van de internal auditor’ op het IIA Congres 2019 gepassioneerd over het belang van duurzaamheid en de rol van de internal auditor in het voortbestaan van de wereld.
“We leven momenteel in een tijdperk dat onofficieel het Antropoceen wordt genoemd. Het tijdperk waarin ‘het aardse klimaat en de atmosfeer negatieve gevolgen ondervinden van de menselijke activiteit’. Wij denken dat wij kunnen bepalen wat er op de aarde gebeurt. De mensheid bestaat echter maar een snippertje van de tijd dat de aarde bestaat. De natuur zal altijd overleven. De mens niet. De aarde zal waarschijnlijk nog vier miljard jaar voortbestaan voordat die wordt ‘opgegeten door de zon’. De mensheid (hoe we er dan ook uitzien, half gerobotiseerd of niet) leeft waarschijnlijk nog maar tussen 300.000 en drie miljoen jaar. Hier kunnen we wat aan doen.”
Drie manieren om als auditor te wereld te redden
1. Wees blijvend creatief
Creativiteit verdwijnt. Creatief zijn is heel moeilijk, maar wel heel belangrijk voor onze functie. Wij denken met z’n allen dat technologie heel belangrijk is, maar STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) is het makkelijkst te automatiseren. CORE daarentegen niet (Creativity/Compassion, Originality, Reciprocity/Responsibility, Empathy). Het is dus van belang dat wij onze CORE niet laten verdwijnen. Doe eens deze oefening: ga een keer (figuurlijk of letterlijk – ook heel leuk) op de stoel van een ander zitten. Bedenk wat iemand anders in jouw plaats zou doen. ‘Technology has no ethics,’ maar wij wel. ‘Dont try to be successful, but try to be of value.’”
2. Werk aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen
De Verenigde Naties stelden in 2015 zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen op, die in 2030 gehaald moeten zijn. (Geen armoede meer, geen honger meer, goede gezondheid en welzijn voor iedereen, kwaliteitsonderwijs voor iedereen, gendergelijkheid, schoon water en sanitair voor iedereen, etc.) Om zulke omvangrijke doelen hanteerbaar te maken, zijn er ook direct 169 targets en 230 indicatoren opgesteld. Hoe doet jouw organisatie hier iets aan? Wat doe jij hier al aan? Dit kun je gewoon checken. (Er is zelfs een 'Lazy Person’s Guide to Saving the World'.) Waarom je dit zou doen? Heel simpel, zonder de aarde is je bedrijf ook niet meer van nut.”
3. Geef jouw bedrijf een ‘purpose’
Door te werken met de ontwikkelingsdoelstellingen in je achterhoofd, ben je Maatschappelijk Verantwoord aan het Ondernemen. Dat is niet alleen goed voor de aarde, maar ook voor je bedrijf. “Bedrijven met een maatschappelijk doel maken veel meer winst. Mensen willen weten wat ze eten, inademen, uitstoten. Mensen willen dat bedrijven zich normaal gaan gedragen. Audit zit op de perfecte plek in de organisatie om dergelijke dingen te bewerkstelligen. Greyston Bakery werd in 1982 opgericht met als enige doel mensen aan te nemen die moeilijker een baan kunnen vinden. In Nederland wordt nu ook geëxperimenteerd met het zogenoemde ‘open hiring’ concept. Deze bedrijven zijn niet de beste in de wereld, maar wel beste voor de wereld. En dat is veel belangrijker. Hier kan jouw bedrijf ook bij horen. Dit kun je overigens ook weer meten, dat is toch een bonuspuntje voor internal audit (B Impact Assessment). Zolang je organisatie waarde biedt, heeft deze betekenis voor de wereld. B the change. Inspireer jezelf.”
Elisabeth Beelaerts Fotografie
Gerelateerd nieuws
- Auditing met Artificial Intelligence
- De auditor als stuntpiloot
- Lieke Franken-Pullen winnaar Internal Audit Scriptie Award 2019
- De menselijke aspecten van AI
- 5 Lessen voor de moderne auditor
- Hoe ziet een fraudeur eruit?
- Werken aan de bekendheid van het auditvak
- ICT zorgt voor de ondergang van de wereld
- 7 Vragen over de risico’s van AI