Checklist anderhalvemeter organisatie
Veel organisaties implementeren momenteel allerlei noodoplossingen vanwege de impact van de coronacrisis op hun bedrijfsvoering. Nu duidelijk wordt dat het om een langdurige crisis gaat, ontstaat behoefte aan structurele oplossingen voor een duurzame bedrijfsvoering op de lange termijn. De checklist voor de anderhalvemeterorganisatie (pdf, 11 MB) van Berenschot geeft organisaties handvatten voor een succesvolle herstart.
Ambities en maatregelen
De checklist die Berenschot ontwikkelde, helpt organisaties hun ambities te herijken en de doelen voor 2020 en 2021 te herformuleren. Bijvoorbeeld of de nieuwe realiteit om een koerswijziging vraagt. Daarnaast helpt de checklist te bepalen welke maatregelen nodig zijn om een anderhalvemeterorganisatie in te richten. Te denken valt aan het verschuiven van werkzaamheden, het aanpassen van teamstructuren of functies en het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen en de nieuwe manier van werken.
Instrument voor de internal auditor
Voor de internal audtor kan de checklist een goed instrument zijn de organisatie bij de herstart en herinrichting te helpen. De checklist kan dienen als reflectie en om te bezien op welke vlakken mogelijk aanvullende acties nodig zijn dan wel risico’s worden gelopen.