De menselijke aspecten van AI

14-06-2019

“Onzekerheid is onvermijdelijk.” Dat is een van de eerste dingen die Wouter Siepman zegt tijdens zijn presentatie ‘De menselijke aspecten van Artificial Intelligence’ op het IIA Congres 2019.

“Het verleden is onzeker. Want weet jij wat er allemaal gebeurd is? Uit het verleden kun je wel data verkrijgen, en voor de toekomst kun je gebruikmaken van die data. Je hebt dan een stukje zekerheid. Maar technologie brengt ook onzekerheid. Want met de snelle ontwikkelingen van tegenwoordig, kun je niet te ver vooruit kijken. Bedenk niet hoe de wereld er over vijf tot tien jaar uit zou kunnen zien met behulp van technologie, maar kijk naar wat de technologie van vandaag kan betekenen voor morgen.” Dan hou je de onzekerheid enigszins in toom. Want met technologie kun je zo veel, daar moet je niet voor terugdeinzen. “De jongere generatie enthousiasmeren kan vooral met ‘alle gave mogelijkheden’ van de nieuwe technologieën.”

“Voordat we data-driven in control kunnen zijn, moeten we eerst weten hoe we process-driven in control zijn. Hiervoor moeten we leren hoe wij, als mensen, onze processen uitvoeren. Dan kunnen we die daarna misschien in AI omvatten. Dat moet ons doel zijn: onze intelligentie in de computer zien te krijgen.” Naast Artificial Intelligence, wat de simulatie is van menselijke intelligentie door machines, heb je ook Robotic Process Automation, robotsoftware die menselijk handelen nabootst. Met behulp RPA kun je toewerken naar AI.

De precieze definitie van Robotic Process Automation? “Daar zijn we nog niet helemaal over uit met z’n allen. RPA is een begrip dat in ontwikkeling is. We weten nog niet precies waar het heen gaat, maar we weten wel wat het kan. En dan praat ik niet over robots die alleen maar doosjes verplaatsen, en ook niet over ‘de op mensen lijkende robots uit de film’. RPA gaat om alledaagse taken die wij nu op de computer doen. RPA is computers leren hoe wij dingen op de computer uitvoeren. Oftewel, eigenlijk is robotica megasaai.

“In de robotica zijn er twee vormen: attended en unattended robotics. Attended robotics is wanneer de robotica samenwerkt met de gewone medewerker. Unattended robotics is natuurlijk beter, daar valt meer te halen. Als je zelf foutloos werk aan de robot leert, kan de robot dit werk ook foutloos uitvoeren - altijd. Werkzaamheden waarvan we weten dat we die moeten doen, maar die bijvoorbeeld zeer repeterend zijn, dát zijn de werkzaamheden die we moeten laten overnemen door robots. Dan kun je als organisatie weer meer doen met de denkkracht van de werknemers. Dat is de waarde van RPA.”

“De waarde van Robotic Process Automation zit vooral aan de business kant. RPA zorgt voor een digitale transformatie van ‘product leadership, customer intimacy, operational excellence, en employee satisfaction.’ Denk aan customer service: medewerkers hoeven niet meer niet te typen terwijl ze een gesprek voeren. De robot kan de aantekeningen maken, zodat de werknemer een echt gesprek kan voeren met de klant.” Zo kan de werknemer zijn denkkracht inzetten. “Als je het werk van een robot één keer goedkeurt, dan weet die in het vervolg wat wel mag en wat niet mag. Zo heb je volledige controle over het werk dat uitgevoerd wordt, en dat werk wordt ook góed uitgevoerd. Dan heb je zelf tijd en energie om te kijken naar de dingen die níet (juist) uitgevoerd worden. En daarna kun je de robot natuurlijk weer leren wat deze moet doen wanneer deze specifieke fout wederom optreedt.”

De zes rollen van RPA in digitale transformatie:

  1. De mogelijkheid om aansluiting te creëren in een gefragmenteerd digitaal landschap en ongelijksoortige systemen met elkaar te verbinden.
  2. Snel en goedkoop aanpassingen doen aan procesveranderingen.
  3. Betere beveiliging en naleving van wet- en regelgeving bewerkstelligen.
  4. Gegevens harmoniseren die nodig zijn voor geavanceerde next-generation analytics en AI.
  5. Als ingangspunt dienen voor het opnemen van cognitieve computing-capaciteiten in de onderneming.
  6. De mens bevrijden van transactionele taken.

“Automatisering is echter niet iets wat je koopt. Het is een proces, een zogenaamde Enterprise Automation Journey. Een organisatie is altijd in beweging en deze reis loopt nooit ten einde. Ga je automatiseren, dan gaat er sprake zijn van een continue verbetercyclus.”

Hoe je begint met automatiseren? “Wanneer je begint met de identificatie van processen om deze te automatiseren, moet je 'overnemen hoe het nu werkt, en dan pas verbeteren', niet 'eerst verbeteren en dan pas automatiseren'. Automatiseren is mensen empoweren in plaats van overnemen of vervangen. Je krijgt zichtbaarheid in wat er in het bedrijf gebeurt. En dan moet je niet op de rem trappen, maar dankbaar zijn voor de data: ‘Nu weet ik wat er gebeurt, nu weet ik wat we moeten veranderen’.

Waar geautomatiseerd wordt, ontstaat ruimte waar mensen impact kunnen bieden. Automatisering heeft niet als doel om mensen te ontslaan. Mensen blijven altijd nodig. Je kunt AI niet toepassen als er geen mensen zijn die het werk ook kunnen uitvoeren. Je moet controle blijven houden, en bewust weten waar je mee bezig bent om de inzet van IA volledig te laten slagen.”


Elisabeth Beelaerts Fotografie

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 102A
1101 AA Amsterdam
Postbus 22657
1100 DD Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie