22-02-2016Nederlandse ziekenhuizen kunnen compliance verbeteren | ||
Hoewel alle Nederlandse ziekenhuizen compliance inmiddels op de agenda hebben staan, kunnen de ziekenhuizen meer maatregelen nemen om onnodige risico’s te voorkomen. Deze maatregelen hebben met name betrekking op de cultuur binnen het ziekenhuis. Uit het onderzoek Compliance in de zorg, van KPMG, Erasmus Universiteit en de Vereniging voor Compliance in de Zorg (VCZ) onder Nederlandse ziekenhuizen blijkt dat compliance bij alle ziekenhuizen inmiddels een vast gegeven is. Drie jaar geleden besteedde niet meer dan de helft van de ziekenhuizen aandacht aan compliance. De onderzochte ziekenhuizen geven in meerderheid aan vorig jaar te zijn gestart met het vormgeven van de compliance functie, vaak op initiatief van de Raad van Bestuur. (Acht basis soft controls - tijd voor next level compliance) "Typerend voor de jonge status is dat afzonderlijke afdelingen in het ziekenhuis een eigen compliance functie kunnen hebben", zegt Jaap Wijnker, bij KPMG gespecialiseerd in compliance-vraagstukken in de zorg. Wijnker: "Domeinen waar compliance management het meest voor komt zijn de afdeling Kwaliteit & Veiligheid (27%), Finance & Control (22%) en de juridische afdeling (10%). Niet meer dan 15% van de ziekenhuizen heeft de beschikking over een centrale Compliance afdeling, een Chief Compliance Officer (CCO) of een Compliance comité." Investeringen in controles en sancties Thema’s als kwaliteit & veiligheid, privacy en rechtmatigheid staan intussen permanent hoog op de compliance agenda. Om de risico’s te kunnen beperken hebben veel ziekenhuizen inmiddels flink geïnvesteerd in regels, controles en sancties. De meeste ziekenhuizen hebben risicovolle processen niet alleen vastgelegd in control frameworks, maar worden ook met grote regelmaat gecontroleerd door externe partijen. Veel ziekenhuizen vinden dan ook dat zij flinke stappen hebben gezet als het om compliance gaat. Om de risico’s in de bedrijfsvoering echter verder te kunnen uitsluiten zijn verdergaande maatregelen noodzakelijk, maatregelen die vooral te maken hebben met de cultuur binnen het ziekenhuis." Weinig grip op gedrag Een duidelijke conclusie uit het onderzoek is dat compliance managers vinden dat ze weinig grip hebben op het daadwerkelijke gedrag van mensen. Zij realiseren zich dat dit gedrag niet alleen wordt bepaald door regels en controle, maar ontberen inzichten en instrumenten om in het cultuurdomein te kunnen sturen. De menselijke factor blijft hierdoor een openstaand issue. Het komt niet vaak voor dat we ziekenhuizen kunnen vergelijken met banken. Maar in dit geval kan dit prima. In de race om vertrouwen was er net als bij de banken eerst aandacht voor regels bij de ziekenhuizen. Pas toen duidelijk werd dat de regels onvoldoende gingen werken, kwam de cultuur in beeld." |
22-02-2016