Tax Control & Compliance van Maatschappelijke Organisaties (EXTERN)

Bestuurders en directieleden van maatschappelijke organisaties (not-for-profitsector) worden steeds meer geconfronteerd met een eigen fiscale problematiek in hun bedrijfsvoering. In alle sectoren, van zorg- en welzijnssector, onderwijs, woningbouwcorporaties, centrale uitvoeringsorganisaties, culturele organisaties, als ook gemeenten. Zo bestaat voor non-profit instellingen, gemeenten en provincies de nodige bijzondere regelgeving met betrekking tot de btw. Toepassing van bijzondere tarieven, vrijstellingen, compensatiefondsen maken de btw-positie steeds ingewikkelder. Het gebruik van onroerend goed in onderwijs en zorg heeft bij verhuur specifieke consequenties. Ook de overdrachtsbelastingen bij transacties vragen om specifieke aandacht. Het boekenonderzoek door de Belastingdienst is voor menig organisatie een nieuw fenomeen. De regels zullen correct moeten zijn toegepast en de administratie zal op orde moeten zijn. Zo niet dan kan een  naheffingsaanslag (en een boete!) worden opgelegd; gelden die, binnen de soms smalle marges of budgetten, niet gebruikt kunnen worden voor het eigenlijke doel van de organisatie.

Thema’s

  • Loonbelasting inclusief gevolgen inhuur, werkkostenregeling
  • BTW en overdrachtsbelasting waaronder BTW-heffingen (wel/niet), tarieven, vrijstellingen, werking van het BTW-compenstatiefonds en waarderingsvraagstukken
  • Raad van toezicht/commissarissen: welke rol hebben zij ten aanzien van de fiscaliteit?
  • Tax control framework / Tax in control/ Horizontaal toezicht
  • Verslaggeving
  • Subsidies
  • Ethiek
  • Tax Audit

UITGEBREIDE INFORMATIE EN INSCHRIJVEN

Datum
11 september, 18 september, 2 oktober, 6 november,
20 november, 4 december, 11 december

Tijd
13.30 tot 21.00 uur

Locatie
Erasmus Universiteit Rotterdam

Prijs leden / niet-leden
€ 5.900,- voor alle 7 modules. U kunt ook 3, 4, 5 of 6 modules volgen voor een aangepaste prijs.

PE Punten
42

Doelgroep
Leden raad van toezicht/commissarissen, Bestuurders en directieleden, Senior-management, Senior-controllers/beleidsmedewerkers, Senior fiscalisten, Adviseurs, Interne auditors van alle niveaus

Aantal deelnemers
Minimaal 8 en maximaal 25 deelnemers

Terug naar de agenda.

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 102A
1101 AA Amsterdam
Postbus 22657
1100 DD Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie