Formuleren als gereedschap: Een onderzoek naar het gebruik van framing in auditrapportages

De Rijksoverheid en Gemeenten hechten steeds meer waarde aan de gedragseffecten van beleid en communicatie. Aandacht voor het inzicht dat kennis niet de belangrijkste drijfveer van gedrag is, neemt toe. Gedrag verandert niet vanzelf in de goede richting, wanneer je zorgt voor informatie. Onderzoeken die de effectiviteit van gedragsbeïnvloedende communicatie onderschrijven strekken van de gezondheidszorg (Johnson en Goldstein 2003), educatie (Castleman 2003), tot het stimuleren van naleving van wet en regelgeving (Blumenthal et al. 2001).
Lezers van auditrapportages wordt (impliciet) gevraagd de boodschap van het rapport over te nemen. Ontvankelijkheid voor communicatie is voor de effectiviteit van rapportages een randvoorwaarde (Renes e.a. 2011: 13). Dit roept de vraag op in hoeverre wij als auditors gebruik maken van kennis over gedragsbeïnvloedende communicatie. Het voorbeeld waar dit onderzoek zich op richt is het bewuste, of onbewuste gebruik framing in auditrapportages.