19-01-2016Hoe word je finance professional 2.0? | ||
Als er één vak sterk in beweging is, dan is het wel finance. Door digitalisering kan vrijwel elk boekwerk worden geautomatiseerd. Eindelijk komt er tijd vrij voor een veel proactievere rol; een rol waarin de financiële afdeling de organisatie van hoog tot laag voorziet van relevante stuurinformatie. Dat vereist een grote omslag in het denken en doen van zowel administrateurs als controllers en hoofden financiën. Hoe kunnen zij ervoor zorgen dat nieuw geleerde kennis en vaardigheden ook daadwerkelijk zorgen voor nieuw gedrag? Afdelingen finance zien al heel lang de veranderingen in hun vakgebied aankomen. En ze reageerden daar vaak op door medewerkers bij- en om te scholen. Toch merken de meeste bedrijven dat scholing alleen niet voldoende is om medewerkers ook echt anders te laten werken. Want iemand die jarenlang boekwerk heeft verricht is niet van vandaag op morgen een goede adviseur van de business, hoeveel cursussen en trainingen hij of zij ook volgt. Bij het adviesvak hoort immers ander gedrag. En om dat aan te leren is meer nodig dan een op vaardigheden gerichte opleiding. Gedragsverandering In uitvoerende functies zijn die oude gewoonten: er ligt een klus, die pak ik nu op. Terwijl je van iemand in een financiële functie vandaag de dag vraagt dat hij wat meer afstand neemt van die ene taak en zich afvraagt: zouden we deze klus, bijvoorbeeld het samenstellen van een rapportage, kunnen automatiseren? Zo ja, wat heb ik nodig als ik dit rapport met een druk op de knop wil genereren? Hoeveel mensen gebruiken dit rapport eigenlijk en bevat het voor hen wel de informatie die zij nodig hebben om hun werk beter te doen? Kan ik de rapportage misschien aanpassen zodat meer mensen iets met deze informatie kunnen? Sitskoorn: ‘Je kunt medewerkers via trainingen nog zoveel nieuwe kennis en vaardigheden laten verwerven, het gaat erom dat ze die ook toepassen. En dat vinden ze vaak lastig. Het kost namelijk extra energie om nieuwe dingen te doen. Het is veel makkelijker en lijkt op korte termijn risicolozer om maar gewoon te doen wat je altijd al deed. Daarom zie je in de praktijk dat na een cursus mensen misschien eventjes op een andere manier werken, maar al vrij snel weer terugvallen in oude patronen.’ Rolmanagement Daarnaast moeten managers het goede voorbeeldgedrag vertonen. En ook daar gaat het vaak mis. Het voorbeeldgedrag is lang niet altijd gericht op het optimaal voldoen aan klantwensen en het opbouwen van langetermijnrelaties met de klant. Veel bedrijven gaan – al dan niet gedreven door kwartaalresultaten – voor de hoogste omzet of winst op korte termijn, desnoods behaald over de rug van de klant. Volgens Sitskoorn is deze kortetermijnfocus en het bijbehorende stimulus-responsgedrag zelfs een belangrijke reden waarom fraude of bedrog vaak zo lang doorgaat, ook al weten veel medewerkers ervan. Sitskoorn: ‘Of het nu gaat om woningcorporaties, de bouw, de auto-industrie, de financiële sector, heel veel mensen wisten dat hun organisaties fraude pleegden of spelletjes speelden die eigenlijk niet door de beugel konden. Maar niemand durft een klokkenluider te zijn, want denk eens aan het risico dat je dan loopt. Medewerkers zouden ook kunnen denken: ik werk hier niet aan mee, ik zoek een andere baan. Maar wie geeft vandaag de dag een vaste aanstelling maar zo op? Eigenlijk komt het erop neer dat iedereen – degenen die frauderen en degenen die toekijken en niets doen – kiest voor kortetermijnfijn, ook al weten ze dat het op lange termijn waarschijnlijk gaat leiden tot pijn.’ Oerinstincten Ze vindt dat ieder mens zelf mag beslissen of ze hun executieve brein meer willen ontwikkelen, maar dat die vrijblijvendheid voor één groep niet geldt: mensen in verantwoordelijke functies. ‘Als die zich door kortetermijngenot laten leiden, dan brengen ze hun organisatie in gevaar. Of hun klanten, en dat is ook gevaarlijk voor de organisatie en samenleving.’ Toch zien we in de top van veel organisaties ‘alfamannetjes op hun apenrots’, die juist geneigd zijn te gaan voor ‘kortetermijnfijn, langetermijnpijn’. ‘Het erge is’, zegt Sitskoorn, ‘je kunt heel snel herkennen of mensen hun prefrontale brein ontwikkeld hebben. Daar zijn vrij eenvoudige testen voor. Maar ik ken geen enkele organisatie die hun leidinggevenden en beslissers structureel op dit gebied test. En dat is waarom die patronen zich blijven herhalen. Kijk maar naar de bankensector: het is gewoon weer business as usual.’ Executieve brein trainen Margriet Sitskoorn is keynote speaker op het IIA Congres op in juni 2016 Waarom finance professionals IK2 moeten lezen Bron: CM Web |
19-01-2016