Commissie
De uitvoering van Auditors for Charity wordt verzorgd door een toezichtscommissie en een operationele commissie.
De toezichtscommissie is verantwoordelijk voor het beleid, kwaliteit en strategie. De toezichtscommissie bestaat uit:
- Peter Hartog, IIA Nederland
- Rob de Leeuw, Deloitte
De operationele commissie draagt zorg voor de dagelijkse gang van zaken, zoals het contact met de GDO, coördinatie, planning en uitvoering. De operationele commissie bestaat uit en is te bereiken via charity@iia.nl:
- Petra de Bie, VGZ
- Matthijs Niemeijer, Deloitte
- Millanie van Griethuysen, IIA Nederland
- Marian Meeuwsen
Werkwijze
Hoe gaat het initiatief in zijn werk?
Het IIA is verantwoordelijk voor de match tussen de geïnteresseerde auditors met het goede doel. In overleg wordt er gekeken op welk gebied een team van internal auditors de meeste toegevoegde waarde kan bieden, waarbij direct afspraken worden gemaakt over de aanpak over de aanpak, logistiek en planning.
Om zo efficiënt mogelijk te werken, verzamelt het goede doel de informatie waar het team om heeft verzocht. Het team van auditors voert vervolgens de werkzaamheden deels op locatie en deels op afstand uit wat een dag verspreid over ongeveer een maand in beslag neemt. De afspraken met de GDO zijn vaak flexibel en zal altijd in overleg gaan met de auditor zodat het niet in conflict is met de planning van je eigen internal audit afdeling.
Het Auditors for Charity initiatief wordt uitgevoerd onder de vlag van het IIA. Procedures zijn ontwikkeld om de kwaliteit gedurende het hele traject te waarborgen. Het IIA accepteert en zet zich alleen in voor opdrachten waarin zij echt toegevoegde waarde kan leveren.
Hoe kan je helpen?
Ben je geïnteresseerd geraakt of heb je auditors binnen je team die geïnteresseerd zijn om meer betekenis te geven aan het internal audit vak op maatschappelijk vlak? Breng het onder de aandacht bij je team of meld je direct aan als auditor door een e-mail te sturen naar charity@iia.nl.
Vermeld bij het aanmelden de volgende gegevens:
- Naam
- Organisatie
- Jaren ervaring
- Beschikbaarheid in het komende half jaar
Ervaringen
In juli 2022 verschijnt er een artikel over het Auditors for Charity initiatief op Audit Magazine. In het artikel vertellen Petra de Bie en Matthijs Niemeijer over hoe zij het traject hebben ervaren en wat hun ervaring is met goededoelenorganisaties. Het atrikel betreft de pilot van Auditors for Charity bij Bliss to Shine.
Matthijs, hoe heb jij het traject bij Bliss to Shine ervaren?
Zoals eerder is aangegeven hebben wij een voortraject gehad van bijna twee jaar. Wij hebben de tijd genomen om de charitatieve sector te leren kennen. Deze sector spreekt toch een andere ‘taal’ dan ik vanuit mijn praktijk bij Deloitte ken. Het vergt echt wel een andere mindset. Onderdeel van de voorbereiding was uiteraard ook het doorgronden en begrijpen van het normkader van CBF. Verder hebben we vooraf heel goed nagedacht hoe wij een goededoelenorganisatie praktisch kunnen helpen. Dus het vergt echt een goede voorbereiding
In deze casus ging het om Bliss to Shine. Petra en ik hebben een tweetal gesprekken gehad met Arieta Hoek. Het eerste gesprek stond in het teken van kennismaking: wat Bliss to Shine precies doet en waar precies de hulpvraag lag. De hulpvraag vrij snel duidelijk: Bliss to Shine helpen met het behalen van CBF-erkenning. De CBF-erkenning kent een aantal smaken van de erkenning. Dat heeft o.a. te maken met de omvang van een goededoelenorganisatie. Voor de kleinere organisaties zijn de normen wat simpeler dan voor hele grote organisaties waar veel geld in omgaat.
In het tweede gesprek met Arieta hebben we het normenkader gestructureerd doorgesproken. In dit gesprek hadden wij nadrukkelijk onze adviespet op. Het begint al met de interpretatie van een norm. Vervolgens is per norm de vraag wat er moet gebeuren om te voldoen aan een norm. Eerst hebben we gekeken wat er aanwezig was binnen de organisatie. Vaak zijn er al beleidsdocumenten etc. die je kunt plotten op een norm. En dat is hartstikke leuk om samen te doen, want in mijn geval kom ik in de regel bij hele grote organisaties. Hoe leuk is het dan om je kennis en ervaring in te zetten bij een relatief kleine organisatie die nooit te maken zullen krijgen met een internal auditor. Je bedient niet alleen een maatschappelijk belang, maar je kunt je expertise ‘doneren’ aan een goed doel. Ik zie het echt als donatie in de vorm van expertise. Ook het samen werken met mensen uit een andere branche is erg leuk. In dit geval heb ik met Petra samengewerkt. Het is heel leuk om je horizon te verbreden: je leert een hele andere organisatie kennen én je leert van de expertise van auditors uit een hele andere sector. Al met al heb ik het traject in meerdere opzichten als heel positief en leerzaam ervaren.
Petra, hoe was het voor jou? Was de wereld van goededoelenorganisaties nieuw voor je?
Ik ken deze wereld vooral als donateur. In die zin heb ik altijd al een warm hart toegedragen aan goededoelenorganisaties, maar dat is persoonlijk. Ik moet bekennen dat ik heel veel geleerd heb van de casus Bliss to Shine. Op een verwendag van Bliss to Shine komen ook heel veel vrijwilligers. Dan zijn bijvoorbeeld integriteit en informatiebeveiliging belangrijke thema’s. Er is namelijk ook veel privacygevoelige informatie aanwezig. Bliss to Shine had een heel handboek op de plank liggen over hoe om te gaan met vrijwilligers, inclusief Verklaring omtrent Gedrag (VOG). Ik realiseerde mij dat de thema’s waarmee wij in het bedrijfsleven veel mee te maken hebben, ook bij een goededoelenorganisaties aan de orde zijn. Het is heel mooi om te zien hoe de initiatiefnemer van een goede doelenorganisatie, in dit geval Arieta, op een professionele manier omgaat met dergelijke belangrijke thema’s. Het is heel leerzaam om mee te maken hoe een goededoelenorganisatie op een praktische manier probeert te voldoen aan de eisen uit het normenkader. Je krijgt veel terug voor de moeite en tijd die erin stopt. Dus het is geven én nemen.
Goede doelen
Waar bij grotere (beursgenoteerde) ondernemingen een internal audit functie (IAF) inmiddels gemeengoed is, beschikken goede doelen hier nog zelden over, omdat het vaak niet haalbaar is vanwege de kosten. Het IIA vult deze leemte en biedt vanuit maatschappelijk oogpunt kosteloos Auditing for Charity voor goededoelenorganisaties (GDO) in Nederland aan.
Auditors for Charity is interessant voor GDO's die bijvoorbeeld nog niet CBF-erkend zijn en dat wel willen. Of voor GDO's die van CBF-categorie C naar D willen. Door Auditors for Charity bieden we begeleiding op weg naar de CBF-erkenning. Het initiatief ondersteunt meer specifieke onderzoeken op het gebied van risicomanagement, integriteit, governance en interne toezicht en informatie over doelrealisatie en impact.
Kwaliteitswaarborging door het IIA
Het auditors for Charity initiatief wordt uitgevoerd onder de vlag van het IIA. Procedures zijn ontwikkeld om de kwaliteit gedurende het hele traject te waarborgen. Het IIA accepteert en zet zich alleen in voor opdrachten waarin zij echt toegevoegde waarde kan leveren.
Wil je graag meer informatie ontvangen? Of je als goed doel aanmelden? Mail naar charity@iia.nl
Een overzicht van alle goede doelen die deel hebben genomen aan het initatief:
FAQ
Staat u vraag er niet bij? Stel deze dan gerust via charity@iia.nl.
Aanleiding en doel
Waarom doet het IIA dit?
Het IIA biedt Auditors for Charity voor goede doelen in Nederland aan. Het doel van dit initiatief is om goede doelen verder te helpen met de kwaliteit van de bedrijfsvoering en processen te verbeteren, zodat zij zich bezig kan blijven houden met de goede doelen van de organisatie, en tegelijkertijd auditors een via een maatschappelijke bijdrage een mooie leerervaring te bieden.
Wat levert het jou als professional of IAF op?
Buiten dat je een goed doel helpt de kwaliteit van de bedrijfsvoering en processen te verbeteren bedien je een maatschappelijk belang door middel van het toepassen van je kennis en kunde. Dit bezorgt je een unieke (leer)ervaring in een nieuw team en organisatie waar je samen werkt met andere internal auditors van andere IAF's met allen hun eigen manier van werken en invalshoeken. Naast dat je jezelf kosteloos inzet voor een goed doel, kan je ook mensen buiten het werkvlak enthousiasmeren voor het internal audit vak.
Hoe werkt het op hoofdlijnen?
Hoe gaat het initiatief in z’n werk?
De commissie Auditors for Charity matcht IIA-leden met een goed doel. De start is een overleg tussen het IIA en het goede doel. In het overleg wordt er gekeken op welk gebied het team van internal auditors de meeste toegevoegde waarde kan bieden. Er worden direct afspraken over aanpak, logistiek en planning gemaakt. Om zo snel en efficiënt mogelijk te werken, verzamelt het goede doel voor de start de informatie die nodig is. Het team voert de werkzaamheden deels op locatie en deels op afstand uit. De afspraken met de GDO’s zijn flexibel en gaan altijd in overleg met de auditor zodat het niet in conflict is met het eigen resource management van je eigen organisatie.
Wie waarborgt de kwaliteit?
Het initiatief wordt uitgevoerd onder de vlag van het IIA. Zodoende zijn er procedures ontwikkeld om de kwaliteit gedurende het hele traject, in elke stap te waarborgen. Het IIA accepteert en zet zich alleen in voor opdrachten waarin zij echt toegevoegde waarde kan leveren.
Welke partijen zijn nog meer betrokken bij het Auditors for Charity initiatief?
Het IIA is de drijvende kracht van het initiatief waarbij ondersteuning op het gebied van coördinatie wordt geleverd door vrijwilligers binnen het IIA netwerk, onder andere door Deloitte. Deze partijen zullen niet expliciet zichtbaar zijn qua merknaam, maar wel op de achtergrond fungeren als projectcoördinator of (project) ondersteuning. Naast de partners die een coördinerende rol spelen, zijn er verschillende IAF's aangehaakt voor het tijdelijk leveren van professionals die we vervolgens koppelen aan de beschikbare goede doelen.
Aan welk goed doel wordt mijn professional(s) of ik gekoppeld?
Auditors for Charity is interessant voor goede doelen die bijvoorbeeld nog niet CBF-erkend zijn en dat wel moeten. Organisaties die bijvoorbeeld lid zijn van Goede Doelen Nederland worden verplicht om een CBF-erkenning te behalen om zo sponsoren van de goede doelen meer zekerheid te geven dat giften op een juiste manier worden besteed. CBF heeft voor verschillende grootte van goede doelen verschillende interne beheersingsvereisten. Een net startend goed doel heeft behoefte aan ondersteuning in het behalen van de erkenning, een groter goed doel zou zijn peilen meer gericht kunnen hebben op specifieke onderzoeken zoals risicomanagement, integriteit, governance en informatie over doelrealisatie en impact. Voor meer informatie over de CBF erkenning, kijk op www.cbf.nl.
Wat leveren we op aan de goede doelen organisatie?
Aan het einde van het onderzoek presenteert het team de resultaten in een compacte rapportage. De focus ligt daarbij altijd op de verbeterbehoefte van de organisatie.
De inzet van de auditor
Hoelang duurt een Auditors for Charity traject bij een goed doel?
Een Auditors for Charity project kost je ongeveer een dag verspreid over een maand. Je volgt eerst nog een korte training van een halve dag. De training wordt verzorgd door iemand van de operationele commissie, waarbij het CBF- normenkader wordt doorlopen en meer toelichting wordt gegeven over de project aanpak.
Met wie zal ik samenwerken tijdens een Auditors for Charity traject?
Een criteria van het initiatief is dat het project bij een goed doel altijd wordt uitgevoerd door twee of meer auditors. Het is de verantwoordelijkheid van het IIA om een passend team te organiseren waarbij wordt gekeken naar eerdere ervaringen binnen de goede doelen branch en de ervaringen binnen het internal audit werkvlak. In alle gevallen zal een opdracht altijd worden uitgevoerd met minimaal één professional die al ervaring heeft met goede doelen organisaties en/of het toetsen van CBF normen en onderwerpsgebieden.
Wat levert het jou als professional of IAF op?
Buiten het feit dat je goede doelen organisatie(s) helpt de kwaliteit van de bedrijfsvoering en processen te verbeteren levert het je organisatie en professionals goodwill op. Daarnaast bezorgt het de auditors een unieke (leer)ervaring in een nieuw team en organisatie, die ze mee terug kunnen nemen in het eigen werkveld.
Hoe kan ik helpen en waar kan ik mij aanmelden?
Wil je als IAF of audit professional meedoen, of heb je auditors binnen je team die geïnteresseerd zijn om betekenis te geven aan het internal audit vak op maatschappelijk vlak, breng het initiatief dan onder de aandacht binnen je team en stel je medewerkers en/of jezelf tijdelijk en flexibel beschikbaar voor deze unieke (leer)ervaring. Aanmeldingen kunnen worden gestuurd naar charity@iia.nl.