Menu Sluiten

Internal auditor bescherm je naam en reputatie!

Door Jocelyn Rebbens

Bedrijven en overheden weten inmiddels wel dat je reputatie en goede marketingcommunicatie belangrijk zijn om de business, het netwerk en de werving van nieuwe passende collega’s op gang te houden. En dat deze branding consistent moet zijn. Hoe de organisatie zich als ‘merk’ profileert op social media en in het nieuws behoort wel aan te sluiten bij het persoonlijk contact in de praktijk. Of toch niet? Wat ik namelijk ontdek tijdens mijn trainingen en lezingen, zoals bij het IIA Nederland, is dat kennisexperts, managers en professionals soms best slordig omgaan met hun persoonlijke reputatie. Vooral met hun allereerste onderscheidende personal branding tool: hun eigen naam. Urgentie geboden dus!

Enkele onderzoeksfeiten van Martijn Barten uit 2018 van www.mijnonlineidentiteit.nl. Iedereen Googelt op voor- en achternaam. 9 van de 10 personen laat de voorkeursselectie voor een product of dienst afhangen van de beschikbare online informatie (en reputatie) en of die informatie ook aanspreekt. Daarnaast heeft 64% in Nederland een naamgenoot, dus met dezelfde voor- en achternaam.

Brandchecks

Grote kans dat er ruis op de ‘informatieplaat’ komt. Dit kom ik wekelijks tegen in mijn online search; ofwel #BrandChecks. Professionals en ondernemers hebben van alles op het web staan en hebben hun (domein)naam niet beschermd. Tegelijkertijd hebben ze wel naamgenoten die berichten of foto’s op social media plaatsen, die niet corresponderen met jouw activiteiten of reputatie. En dit roept verwarring op waardoor opdrachtgevers, werkgevers of netwerken kunnen afhaken….

Vrouwelijke professional: werk aan je online reputatie!

Naast de persoonlijke indruk die je cliënten van jou als internal auditor of kennisexpert hebben, is het essentieel ook je online indruk en personal brand goed te managen. De keuze voor het type social media en de frequentie is aan jou. Echter vandaag de dag kun je zakelijk gezien niet meer om LinkedIn heen. LinkedIn benut je om een solide en betrouwbaar netwerk op te bouwen, niet pas als je een andere baan zoekt. Vooral de vrouwelijke professionals mogen een tandje bijzetten met hun online reputatie. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen reputatiemanagement pas serieus nemen als: 1) het nuttig is in hun werk/voor hun ontwikkeling, 2) ze authentiek en zichzelf mogen blijven en 3) als ze naast kracht ook hun kwetsbaarheid mogen tonen. En die redenen zijn er, dus werk aan de winkel voor de vrouwelijke internal auditors!

Jouw eigen naam als branding tool

Het is dus slim om je naam als domeinnaam vast te leggen en ervoor te zorgen dat je deze koppelt aan de bedrijfswebsite, social media en dergelijke. Leuk gezegd, maar hoe doe je dit simpel, zonder al te veel IT-kennis en tijd? MijnOnlineIDentiteit.nl heeft een eenvoudige tool ontwikkeld om ondernemers en professionals te helpen zichzelf online te profileren: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kun je eenvoudig je naam op het internet beschermen én beheren. Met de juiste links sta je binnen 6 weken op de eerste pagina van Google. Zo zorg je ervoor dat jouw eigen naam als online branding tool fungeert voor (potentiële) cliënten, relaties of potentiële werkgevers. Google eens op mijn naam voor een praktisch voorbeeld www.jocelynrebbens.nl  

Win-win met je organisatiereputatie?!

Wil je nu als organisatie dat de personal branding van je medewerkers je organisatiemerk of reputatie versterkt in plaats van schade berokkent? Bied hen dan een domeinpagina met je logo aan, zodat het mes aan twee kanten snijdt! Ik denk graag met je mee. Succes en brandt die reputatie goed.

Jocelyn Rebbens trainer bij IIA

Over Jocelyn Rebbens 

 drs. Jocelyn Rebbens is economisch psycholoog en gepassioneerd trainer/coach/spreker. Zij verbindt het liefst persoonlijkheden aan organisatiemerken, zodat deze vanuit een gedeeld vuur en ambitie elkaar versterken. Dit in de vorm van trainingen, workshops, lezingen en leergangen; aan zowel professionals, managers als directies en ondernemers. Eind 2015 schreef zij de paperback Personal Branding. Ze stond 5 keer in de top 5 van hoogst gewaardeerde sprekers van NIMA. 

In 2018 was drs. Jocelyn Rebbens de beste trainer bij IIA. Ook in 2020 staan diverse trainingen gepland voor IIA, waaronder Personal Branding en Positieve Psychologie. Neem voor vragen contact op via info@rebbels.com of kijk op  www.rebbels.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *