Internal auditor, ben je nog wel relevant?
Tijdens het IIA Congres 2018 zet Peter Hinssen direct de toon door aan de internal auditors in de zaal te vragen of zij nog wel relevant zijn in de wereld van radicale verandering: “We zijn gewend naar morgen te kijken met de kennis van vandaag. Maar in deze wereld is dat eigenlijk te laat. We moeten kijken naar de day after tomorrow - waar nieuwe concepten, technologieën en businessmodellen de regels van het spel veranderen.”
‘It is the best of times, it is the worst of times’
Volgens Hinssen is het niet de verandering waar mensen niet mee om kunnen gaan, het is de snelheid waarmee het gebeurt. Hij quote uit A Tale of two cities van Charles Dickens: ‘It is the best of times, it is the worst of times’. En dat is precies het tijdperk waarin wij nu zitten. Er is sprake van technologieën die razendsnel op ons afkomen en meer impact hebben de komende tien jaar dan we de afgelopen twintig jaar hadden kunnen bedenken. Als je kijkt naar ‘the most valuable brands in the world’ op de beurs vandaag, dan is er maar één niet-technologie bedrijf in de top-6: CocaCola, die zijn brand position alleen nog weet te behouden dankzij enorme investeringen.
Middeleeuwse versus disruptieve innovaties
Met diverse voorbeelden neemt Hinssen ons mee in de wereld van disruptieve innovaties. Ook laat hij – op soms ludieke wijze – zien hoe we ons met moeite kunnen aanpassen aan deze innovaties. Zoals de zelfsturende, chauffeurloze Uber, waarin puur voor onze geruststelling een chauffeur zit. Mensen stappen namelijk niet in een taxi zonder chauffeur. Of online winkel Amazon die een supermarkt opent. Robots vullen de winkel en klanten hoeven niet meer in de rij te staan om te betalen; de telefoon registreert vanzelf wat je hebt meegenomen aan producten en wat moet worden betaald. Er komt geen mens meer aan te pas. Dat betekent nogal wat voor employment. En het meest bijzondere: er zijn geen rijen bij de kassa, maar men vindt het idee zo bijzonder, dat er een rij is om de winkel binnen te komen. The next best thing? In China is het er al: een cashless society. Zwaai je daar met je bankpas, dan word je uitgelachen. Dat is middeleeuws! Daar betalen ze met de telefoon en nog geavanceerder: op basis van facial recognition.
Internal audit verdwijnt
De belangrijkste les van Hinssen? We kunnen niet meer naar de toekomst kijken en weten wat deze ons brengt. Daarvoor gaat alles gewoonweg te snel. Software verandert hele markten. Niemand had ooit verwacht dat WhatsApp zijn intrede zou doen en de omzet gegenereerd door sms in één klap naar beneden zou gaan. Als je prognoses moet geloven, dan hebben 94% van de accountants en auditors kans te verdwijnen. Toch nog een geruststelling aan het einde: “Misschien dat 10% écht verdwijnt, maar het vak zal 100% veranderen. Hetzelfde doen als dat we altijd deden is geen optie. Maar,” sluit Hinssen af, "neem de wijze raad van Nelson Mandela daarbij als uitgangspunt: 'I never lose. I either win or learn'."
Gerelateerd nieuws
- Robotisering in audit
- Audit in de wereld van morgen
- Stem je brein af op innovatie
- Digitale informatie en de impact op internal audit
- Innovatie: business as usual
- Het auditen van bitcoins & blockchains
- Aan de slag met auditing soft controls
- Internal auditor, ben je nog wel relevant?
- Personal branding voor internal auditors
- Joris Luyendijk over het oogsten van informatie
- Mike Peppers about #PurposeServiceImpact
- Wegwijs in het innovatiedoolhof