Werken aan de bekendheid van het auditvak

18-06-2019

Tijdens de Talkshow op het IIA Congres 2019 kwam het onderwerp ‘de bekendheid van het internal auditvak’ aan bod. Jocelyn Rebbens (economisch psycholoog, trainer personal branding) en Hendrie van ’t Ende (internal auditor bij Vitens, voorzitter Young Professionals Commissie bij IIA Nederland) spraken onder leiding van dagvoorzitter Anouschka Laheij over het belang van Young Professionals en Personal Branding in het auditvak.

Personal branding in het auditvak
Wat kun je als persoonlijkheid meenemen in het auditvak, naast al je inhoudelijke kennis? Jocelyn: “Ik denk dan meteen aan de scriptie van Frida Evers over de drijfveren van young professionals in het auditvak. Zij heeft geconcludeerd dat er vijf belangrijke redenen zijn waarom young professionals willen blijven of weggaan. En deze redenen liggen allemaal op het vlak van persoonlijke ontwikkeling. Auditors vinden het vaak lastig om zichzelf in het voetlicht te zetten en hun vak aan de man te brengen. Ze hebben wellicht een introvertere persoonlijkheid, waardoor ze minder zin hebben om op de bühne te staan. Introverten hoeven echt niet anders te worden, maar ze kunnen een aantal vaardigheden wel trainen om hun vak enthousiaster uit te dragen, zoals met personal branding.”

Young professionals in het auditvak
Er lijken wat weinig young professionals voor het auditvak te kiezen. Is het een probleem dat er zo weinig jonge auditors zijn? Of is het gewoon een vak waar je wat meer senioriteit nodig hebt? Hendrie: “Als junior kun je goed de senior versterken. Veel young professionals stromen echter weer uit na een aantal jaar. Dat is jammer. We zouden meer en wellicht beter moeten uitleggen wat de voordelen en leuke kanten zijn van het auditvak.”

Young professionals en personal branding
Personal branding wordt een belangrijke vaardigheid in de wereld van tegenwoordig, naast (kunstmatige) intelligentie. Dit blijkt ook uit onderzoek. Maar hoe kan dit gestimuleerd worden? Hendrie: “Kennis is in de studie en het werk goed ingebed, maar ‘de dingen eromheen’ kunnen nog wel wat beter ingezet worden. Daar gaan we als young professionals commissie ook meer op focussen.” Jocelyn: “Het is belangrijk dat er een ‘brand’ komt voor audit als beroepsgroep. Meer ‘sexy’ in plaats van ‘politie’. Dat is belangrijk om young auditors het vak binnen te halen en te binden. Waarom zouden de opleidingen niet ook branding en skills vakken inzetten?” Hendrie: “Een heel nieuw imago is volgens mij niet nodig. Wel het pro-actiever uitdragen van ons mooie auditvak.”


Elisabeth Beelaerts Fotografie 

Terug naar het nieuwsoverzicht

IIA Nederland

088-0037100
iia@iia.nl
Burgemeester Stramanweg 102A
1101 AA Amsterdam
Postbus 22657
1100 DD Amsterdam
Contact opnemen

Audit Magazine

Audit Magazine

Lidmaatschap

IIA is dé toonaangevende beroepsorganisatie voor internal auditors. Een lidmaatschap laat u delen in de collectieve kennis van alle vakgenoten in de wereld.
Meer informatie